• Hlavní strana

  • Tabulka historicky
  •    zachovaných vozů

  • Historie řady Š 11

  • Fotogalerie

  • Články

  • Modely

  • Technika

  • Odkazy

  • Návštěvní kniha













  • TOPlist

    Freehosting Ic.cz

    Historie autobusů Škoda řady Š 11

          Roku 1959 byl na základě vládního usnesení zahájen v Karose Vysoké Mýto vývoj zcela nové řady autobusů se samonosnou karoserií a podpodlahovým agregátem. Základním typem byl městský třídveřový autobus délky 11 metrů M 11. Od něho byly odvozeny další varianty. M 9 městský autobus 9m dlouhý, M 12 městský autobus 12m, M 16,5městký kloubový, M 11P městský dvoupatrový. Autobus M 11 se skládal z pěti panelů (přední a zadní čelo, boky, střecha)+podvozek. Později byly vývojově upřednostněny verze M 11 a M 16,5. Od městského provedení M byly odvozeny linková verze L a dálková verze D. Funkční vzorek městského provedení byl dokončen v roce 1961. Roku 1963 byly představeny funkční vzorky ŠL 11 a ŠD 11. Nová typová řada měla velmi jednoduché označení, které o vozidle řeklo vše. (např. ŠM 16,5 Š=Škoda, M=městský, 16,5=délka 16,5 metru) V rámci projektu byla řešena unifikace s trolejbusy (typ T11) funkční vzorek1963, prototyp 1965, ověřovací série 1966. Celkem bylo vyrobeno 8 trolejbusů Škoda-Karosa T11. Výrobu typu se nepodařilo prosadit především kvůli trolejbusové krizi přelomu 60. a 70. let. Diskutabilní se také jevila vhodnost autobusové karosérie s plánovanou životností 6 let pro trolejbusy s minimální životností 11 let. Také projekt československých autobusů ŠM 16,5 definitivně skončil v roce 1970, hlavně pro nezájem pražského DP. Paradoxní je, že v roce 1977 začaly v Praze jezdit maďarské autobusy Ikarus, které byly draze a v nedostatečném počtu dováženy. Tyto autobusy byly nulově unifikované s československými vozy, což činilo problémy hlvně při údržbě vozů. Sériová výroba nové řady začala ověřovací sérií ŠM 11 v roce 1965. První 100 kusová série luxusních autokarů ŠD 11 byla vyrobena na přelomu let 1968/9. První velká série autobusů ŠL 11 byla vyexpedována z Karosy v roce 1971. Tou dobou byla ve Vysokém Mýtě ukončena výroba legendárních erťáků. Po výstavbě nového závodu v roce 1971 se naplno rozběhla výroba nové řady Š 11. V letech 1971-1980 ročně opouštělo brány závodu na 3000 autobusů. V roce 1981 byla řada Š 11 nahrazena novou řadou Karosa 700. Teprve tyto autobusy nesly jméno podniku, ve kterém vznikly a odstranilo se poněkud nelogické označení Karosa ŠX.


    Zástupci řady Š 11:
    1)ŠM 11-městský autobus, třídveřový, alternativně dvoudveřový (pro export), automatická převodovka Praga 2M 70

    2)ŠM 16,5-městský kloubový autobus, čtyřdveřový, automatická převodovka Praga 2M 70 (alternativně mechanická pětistupňová ?)

    3)ŠD 11-luxusní dálkový autokar, vysoké sedadla, jednoduchá klimatizace.Toto označení se původně užívalo pouze pro první 100 kusovou sérii, která měla nedělená okna, odlišné zadní čelo, šestistupňovou převodovku ZF z NSR a pouze jedny bouchací dveře vpředu. Později byly takto označeny i ostatní sériové vozy (Původně označované ŠL 11 turist.), které se lišily převodovkou (5 st.), dveřmi vpředu i vzadu (bouchací) a standartními čely.

    4)ŠL 11-linkové provedení dvoje dveře pneumaticky ovládané (alternativně bouchací), první série snad měla na přání pouze přední pneumaticky ovládané dveře, mechanická 5 st. převodovka Praga 5P 80 Jako ŠL 11 turist byly do caa roku 1973 označovány veškeré dálkové vozy s vysokými sedadly. Poté toto označení zůstalo pouze vozům, které byly vybaveny úsporněji (bez klimatizace, záclonek v oknech)

    5)T 11- trolejbus společné dílo Škody Ostrov a Karosy. Pouze 8 vozů. Uvažovalo se i o linkové a dálkové verzi.





    O autobusech ŠM 11, ŠM 16,5, ŠD 11 a ŠL 11 vyšla velice zajímává série článků v časopise Československý dopravák v číslech 4/2007, 5/2007 a 1/2008. Všem zájemcům o historii tohoto typu doporučuji tento časopis.

    http://www.cs-dopravak.cz/

    Pro rozlišení nad 1024x768 ... © Sxman 2007-13