• Hlavní strana

  • Tabulka historicky
  •    zachovaných vozů

  • Historie řady Š 11

  • Fotogalerie

  • Články

  • Modely

  • Technika

  • Odkazy

  • Návštěvní kniha













  • TOPlist

    Freehosting Ic.cz

    T 11
    T 11

          Trolejbus Škoda T 11, vznikl počátkem šedesátých let, jako představitel unifikované řady ŠM 11-T 11. Ač byl ve své době přelomovým vozidlem, k jeho sériové výrobě nikdy nedošlo. Jako hlavní důvody lze uvést trolejbusovou krizi šedesátých a sedmdesátých let, kdy ve světě panoval všeobecný odklon od tohoto druhu dopravy, karosérii odvoenou od autobusu, která nebyla zcela vhodná svou konstrukcí pro trolejbusový provoz a která měla plánovanou životnost pouze šest let proti trolejbusovým 11. Další důvod neuskutečněné sériové výroby můžeme vidět v tom, že vznikl v době RVHP, kdy se vše nové velice těžko prosazovalo. Trolejbus T 11 se měl výrabět i v linkové dvoudvéřové verzi a dokonce i jednodvéřový T 11 LUX. Lze též spekulovat o tom, že v případě sériové výroby autobusu ŠM 16,5 a zahájení výroby trolejbusu T 11 by jsme se dočkali i kloubové verze T 16,5. Trolejbusy T 11 byly první, které měly čast elektrické výzbroje umístěné na střeše (odpory) a udaly tak trend přemisťování el. výbroje na střechu vozů u dnešních nízkopodlažních vozů. Do dešních dnů se zachoval v Technickém muzeu Brno poslední vyrobený vůz této řady konkrétně plzeňský vůz ev. č.248.



    1963: Funkční vzorek
    -pření okno nedené, zadní dělené ale bez sloupku
    -přední čelo kompletně převzato z autobusu
    -vlnité boční plechy
    -dělené nárazníky
    -transparent nad předními dveřmi
    -hliníkové blatníky
    -pozičky
    -široké sloupky u dveří, vedle 2. dveří stupačky pro výstup na střechu


    ©FOTO: Trolejbus Škoda T 11, ing. P. Vychdil



    ©FOTO: Trolejbus Škoda T 11, ing. P. Vychdil



    ©FOTO: Trolejbus Škoda T 11, ing. P. Vychdil


    1965: Prototyp
    -nedělená čelní okna
    -přední čelo nemá autobusovou mřížku chladiče ale plech na kterém bylo nejdřív umístěno logo výrobce podle vozů 9Tr a posléze v typovém provedení
    -odpory zprvu pod vozem posléze přemístěny na střechu
    -vybaven hákem vzdau s kompetní výábavou pro vlečný vůz (vzduchová + el. zásuvka)
    -po nehodě vybaven děleným čelem a autobusovou maskou


    Prototyp v původním provedení z výroby
    ©FOTO: Trolejbus Škoda T 11, ing. P. Vychdil



    Po rekonsktrukci odporů na střecu
    ©FOTO: Mariánské Lázně 100 let městské dopravy



    ©FOTO: Mariánské Lázně 100 let městské dopravy



    Po nehodě v Plzni
    ©FOTO: J. Maurenz


    1967: Ověřovací série (6 vozů) -dělená skla
    -stejně široké sloupky u dveří
    -odpory na střeše
    -vzadu jen hák bez vybavení
    -na posledním voze v.č. 5008 byly zkoušeny různá vylepšení jako například okna se širokou větrací částí.


    ©FOTO: Autor


    ©FOTO: Autor


    *)v Polsku byly v průběhu sedmdesátých let vzniklo několik trolejbusů na bázi autobusů ŠM 11, ale s typem T 11 neměly nic společné.

    ©FOTO: Internet, Sbírka H. Bianga



    ©FOTO: Internet, Sbírka H. Bianga


    **)Bokorysy nerealizovaných trolejbusů T 11 linkový a T 11 LUX


    ©FOTO: Trolejbus Škoda T 11, ing. P. Vychdil


    ©FOTO: Trolejbus Škoda T 11, ing. P. Vychdil




    Tabulka vyrobených vozů

    TYP

    TYP

    V. č.

    R. v.

    Provoz

    Vyřazení

    T 11/funkční vzorek

    5001

    1964

    Zkušební provoz výrobce

    1975

    T 11/prototyp

    5002

    1965

    1966- DP Plzeň, ev.č.214

    1978

    T11/0

    5003

    1967

    1967- DP Plzeň, ev.č.219

    1978

    T11/0

    5004

    1967

    1967- DP Bratislava, ev.č.226

    1978

    T11/0

    5005

    1967

    1967- DP Plzeň, ev.č.220

    1978

    T11/0

    5006

    1967

    1967- DP Bratislava, ev.č.227

    1978

    T11/0

    5007

    1967

    1967- DP Bratislava, ev.č.228

    1979

    *)Měl být uchován jako historický 1991 bohužel sešrotován

    T11/0

    5008

    1967

    1967-1968- Kyjev, Jalta

    1968-1968-DP Brno, ev č. 55

    1968-1970- Škoda Ostrov

    1970- DP Plzeň, ev.č.220

    1980-TM Brno

    1980

     


    Pro rozlišení nad 1024x768 ... © Sxman 2007-13